Наталія Рябуха: «Всі чекали, коли ж відкриється такий магазин як «Шкаф добрых вещей»

Соціальне підприємство, стрімкий розвиток якого перевершив сподівання навіть самих засновників. Магазин, який давно чекали жителі Харкова. Безкоштовна реклама від місцевих засобів інформації. Про все це та багато іншого дізнавалися журналісти ВРЦ розвитку соціального підприємництва «Соціальні ініціативи» під час розмови із новим соціальним підприємцем України – Наталею Рябухою із Харкова, яка у цьому році відкрила благодійний магазин «Шкаф добрых вещей».

 

 СП: Як сталося так, що Ви вирішили відкрити саме соціальне підприємство, а не традиційний бізнес?

 -         Ідея створення саме соціального підприємства з’явилася, коли я вперше почула про схожі проекти за кордоном. Тоді я подумала: «Чому б такі проекти не створювати в Україні? Напевно, і в нас це має працювати!» Згодом я більш детально поцікавилася такого роду проектами і дізналася про магазин «Спасибо» у Санкт-Петербурзі (http://spasiboshop.org/, Прим. Ред.) та магазин «Ласка» у Києві (http://laskastore.com/, Прим. Ред.) Списалася з дівчатами, які працюють в цих магазинах і вже від них конкретно дізналася що nе, як працюють такі проекти, мені стало дуже цікаво і я вирішила теж спробувати зі своїми подругами відкрити подібний магазин. Пізніше я відвідала магазин «Ласка» і дівчата залюбки поділилися зі мною своїм досвідом, розповіли як вони працюють, що в них вдається, а з чим виникають труднощі.

 СП: Чи заглиблювалися Ви в тему соціального підприємництва? Вивчали теорії, механізми діяльності?

 -         Знаєте, я не сильно заглиблювалась у цю тему, адже в мене немає досвіду в сфері соціальної діяльності, проте у мене є знайомі, які тісно цим займаються. Ми вирішили поєднати наші зусилля: я займаюсь тим, що можу – організацією магазину, його просуванням, у нас є команда, яка працює над соціальною складовою, зароблені кошти спрямовує на соціальні проекти. Наше соціальне підприємство працює саме по собі, ми не були створені під патронатом громадської організації чи благодійного фонду. У нашому магазині є волонтери з різних харківських фондів та організацій, які надають допомогу одиноким матерям, тим що в лікарнях, а також безпритульним та малозабезпеченим.

 СП: Якщо Ви займаєтеся саме бізнес-складовою, розкажіть, будь ласка, з якими труднощами Ви стикнулися при започаткуванні власного соціального бізнесу?

 -         Відкрилися ми зовсім недавно, буквально 6 січня у нас було відкриття магазину, виходить, що ми якраз місяць працюємо. Як таких труднощів не було, все тільки почалося, ще багато сил, єдине з чим були проблеми – це приміщення, яке ми шукали для розташування магазину. Спершу ми хотіли знайти його безкоштовно, місцевій владі намагалися пояснити суть проекту, але в нас це не вдалося. Ми хотіли отримати підтримку від них, але виходячи з того, що в нашому районі ще немає подібних проектів, нам доводилось пояснювати ситуацію практично на пальцях. На жаль, ніхто таку ідею із місцевих чиновників не зрозумів, сказали, що ми спекулянти і на цьому наш діалог закінчився. Потім ми намагались знайти людей, у яких є приміщення у потрібному місці і, можливо, вони були би готові піти на уступки, але таких не знайшлося, тому процес трішки затягнувся і врешті-решт ми вирішили відкривати магазин на звичайних умовах, без будь-яких пільг, так само як працюють інші магазини в Києві та Петербурзі.                                                                                                                      

СП: Хто найчастіше приносить речі, які Ви продаєте в магазині? Охарактеризуйте цих людей.

 -         Дуже багато студентів, переважно це люди різного віку. Люди старшого віку приносять книги та предмети інтер’єру, люди середнього віку приносять аксесуари та інші цікаві дрібнички, молодь – біжутерію, шарфи та шапочки. Загалом, це люди середнього і нижче достатку, не так часто приходять добре забезпечені люди.

 СП: Перед виставленням на прилавок, Ви займаєтесь реставрацією речей, обробляєте їх чимось?

 -         Реставрацією ми не займаємося. Можемо попрати, попрасувати чи відпарити, але обов’язково обробляємо перед тим як продавати. Попередньо просимо людей, щоб приносили речі в хорошому стані, але буває по-різному. Здебільшого ми стараємося продавати тільки ті речі, які в хорошому стані, а всі інші – віддаємо безпритульним. Десь тільки 20% усіх речей, які нам приносять ми продаємо, решту 80% - віддаємо організації «Армія порятунку», яка займається безпритульними і малозабезпеченими. Ми сортуємо речі на дитячі, жіночі та чоловічі для зручності і віддаємо.

 СП: Як ставиться громада до такої соціальної ідеї? Як реагують місцеві мешканці до такого виду підприємства?

 -         Дуже позитивне відношення, що для нас було насправді несподіванкою, адже нам казали, що така ідея нікому не сподобається, нас звинуватять у всіх тяжких гріхах і так далі. За цей місяць, що ми працюємо, нам принесли речі близько 200 людей, ми ведемо статистику і мені здається, що це багато, бо ми не розраховували на таку кількість людей. Можливо, є і негативні відгуки, але ті, хто приходить в наш магазин завжди дуже відкрито говорять про те, що це дуже цікава і потрібна нашому суспільству ідея. В мене було відчуття того, що всі чекали коли ж відкриється такий магазин.

 СП: Опишіть, будь ласка, покупців Вашого магазину.

 -         Значно підвищується популярність магазину серед молоді, вони зрозуміли, що зараз можна одягатися модно і дешево. Багато людей середнього та старшого віку, пенсіонерам стараємося щось підібрати наскільки це вдається.

 СП: Який товар переважає у Вашому магазині?

 -         У нас багато одягу, але є і аксесуари, і книги, і предмети інтер’єру, гардини, прикраси. Дуже різноманітний асортимент товару.

 СП: Ваш магазин має дуже цікаву назву, чи могли б Ви розповісти звідки з’явився «Шкаф добрых вещей»?

 -         З назвою магазину у нас була дуже цікава історія. Спочатку була зовсім інша робоча назва, але вона не зовсім клеїлась, коли вже почали організацію магазину про нас дізналися інші люди, які у свій час також планували відкрити подібний магазин, але в них не вдалося реалізувати свою ідею. Ми обговорювали з ними варіанти назв і вони розповіли про свою ідею. Ці люди були готові поділитися назвою з нами і просто подарували її.

 СП: У який спосіб Ви просуваєте свій товар? Розкажіть про свою маркетингову стратегію.

 -         Здебільшого ми використовуємо соціальні мережі (https://www.facebook.com/groups/natali.ryabuha, Прим. Ред., http://vk.com/shkafdobra, Прим. Ред.) за рекомендацією дівчат з магазину «Ласка», але сталося так, що значна кількість репортерів приїхала до нас вже у перший тиждень після відкриття. Було багато репортажів у місцевих ЗМІ і нам не довелося займатися просуванням та рекламою як такою. Вийшло так, що практично всі Харківські видання написали про нас і зробили нам так би мовити безкоштовну рекламу, яка значно просунула наш магазин. Кожного дня до нас приходив хтось із журналістів і писав дуже хороші позитивні статті. Ми ще до відкриття створили в соціальних мережах спільноту, потім зробили розсилку про святкове відкриття магазину. Під час відкриття група волонтерів безкоштовно робили дітям аква-грим, оскільки відкриття було 6 січня, то дитячий хор на вулиці співав колядки і ми роздавали перехожим та відвідувачам магазину цукерки із мудрими висловлюваннями. У такий спосіб нам вдалося підняти харків’янам різдвяний настрій та заодно ознайомити із нашим соціальним підприємством. На сьогоднішній день наш розвиток перевершив всі наші очікування, і це дуже приємно.

 Спілкувалась та редагувала Анна Предоляк

Коментарі:

Додати новину

Довідник

YouTube-канал

http://www.youtube.com/user/SocialEnterpriseOrg

Нас підтримали