Такий рецепт виживання і трансформацій для соціального підприємства запропонувала Аліна Марненко, керівниця та співзасновниця музею "Третя після опівночі" на вебінарі «Музей у темряві онлайн».
21 травня 2020 р. упродовж години соціальна підприємниця відверто розповідала про те, як музей зустрів коронавірусну кризу, що допомогло не піддатися паніці і шукати можливостей працювати у віртуалі, при цьому залишаючись привабливим для майбутніх реальних відвідувачів. Спершу спрямували увагу на те, …
… як скоротити витрати
Музей закрився на карантин на початку свого високого сезону. Зазвичай на зароблені навесні кошти з екскурсій соціальне підприємство жило влітку, коли кількість відвідувачів зменшується. Першою думкою було скоротити велику статтю витрат – заморозити орендну плату за приміщення, в якому розташований музей. Однак орендодавець погодився лише на знижку і можливість оплатити оренду після карантину.
Не поповнювали рахунки зв'язку, вимкнули інтернет. Але від частини комунальних послуг відмовитися неможливо. Після перемовин ОСББ також пішла на те, щоб «Третя після опівночі» оплатила рахунки, коли розвіртуалізується.
«Однак розслаблятися і забувати про ці витрати не слід. Ми заклали їх у бюджет, щоб вони не перетворилися на борги, - каже Аліна Марненко. – Оцінили, яка в нас подушка безпеки і в який розмір боргу можемо залізти. Таким чином перерахували, чи не несемо ми чемодан без ручки. Оцінили всі варіанти розвитку подій і прикинули, чи є перспектива у музею. Я вважаю, що не варто бути занадто оптимістом. Краще готуватися до гіршого сценарію. У фінансову модель ми заклали, що до осені не матимемо звичайного доходу, а потім потім почнемо його нарощувати».
З’ясувалося, що запасів музею вистачає до літа. Тож довелося міркувати…
… як заробляти в нових умовах
Брейнстормили і пропонували найнеймовірніші ідеї: від екскурсій у скафандрах до продажу плетених незрячими гідами пледів і кулінарних курсів наосліп. Складали навіть списки речей, які можна розпродати, коли все буде зовсім погано. Зрештою розробили онлайн-продукт, який дозволяє не заморожувати проєкт і реалізовувати його соціальну місію – працевлаштовувати незрячих людей. Це онлайн-квести для дітей, що розвивають органи чуття.
Період простою використали ще й для того, щоб напрацювати те, що буде корисним після карантину:
- оновили сценарії екскурсій;
- на сайті створили можливість «попідглядати» за темними кімнатами;
- запровадили підвішені екскурсії, які можна подарувати на перспективу.
На запитання, як дати мотивацію команді і уникнути паніки, Аліна Марненко відповідає: «Паніка і занепадництво виникають тоді, коли бракує інформації і спілкування. Тому варто аналізувати ситуацію і обговорювати виклики і варіанти рішень із командою. Як тільки є план дій – паніки немає, оскільки зрозуміло, …
…що робити при різних сценаріях розвитку подій
Аліна наголошує на тому, що варто бути готовими навіть до закриття, якщо проєкт перестане приносити дохід. Головне – пам’ятати, навіщо він створювався, думати про команду і шукати інших способів втілити соціальну місію.
Зараз музей у темряві «Третя після опівночі» прораховує можливості проводити екскурсії із засобами антивірусного захисту; розробляє корпоративні екскурсії і попри все планує відкриття філії музею у Львові, на яку успішно накраудфандили напередодні карантину.
Вебінар «Музей у темряві онлайн» - це концентрат практики соціального підприємництва в умовах кризи і невизначеності. Низка глядачів завдяки відвертості і структурованості розповіді Аліни Марненко уже знайшла рішення для власних проєктів.
Щоб не пропустити нічого важливого, дивіться відеозапис вебінару. У ньому ви дізнаєтеся про:
? покроковий план адаптації музею до нових умов;
? планування та мотивація в умовах невизначеності;
? як не обмежувати себе початковою ідеєю проекту, think out of the box;
? чому важливо розуміти "точку неповернення" та умови закриття.
Вебінар для соціальних підприємців, стартаперів та експертів галузі відбувся в межах проекту "Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою "знизу" за підтримки ЄС.