Поговоримо сьогодні про успіх та розвиток. Зазвичай у бізнесі успіх вимірюється фінансовими показниками: прибутковість, зростання продажів, охоплення ринку ітд. На відміну від звичайних підприємств, соціальні підприємства окрім вимірювання успіху класичними способами ще мають додаткову метрику, а саме - соціальний вплив.
Що таке вимірювання соціального впливу?
Вимірювання соціального впливу - це обчислення величини пливу, який створює ваша організація в світі. Вимірювання впливу - це абсолютний маст, який дозволить будь-якій організації зростати, покращувати свою діяльність та визначити сильні і слабкі сторони.
Якщо ж ви ще й досі не переконані у важливості цієї метрики для соціальних підприємств, наведемо декілька додаткових аргументів.
Чому важливо вимірювати соціальний вплив і як він може допомогти розвитку організації?
- Дослідження та вимірювання соціального впливу дозволить вашому підприємству довести свою дієвість і важливість, а разом з тим розробити план покращення діяльності на майбутнє. Конкретні приклади та результати досліджень, які підтвердять, що ви дійсно боретесь з певною проблемою і отримуєте позитивні результати - особливо важливий показник для всіх зацікавлених сторін, як для ваших існуючих і потенційних клієнтів, так і для інвесторів та інших фінансово зацікавлених осіб чи організацій.
- Соціальний вплив - це показник, який також допоможе виміряти наслідки, а не результати. Результат лише говорить про те, що відбулася певна діяльність, тоді як наслідок є показником змін. Саме лише вимірювання результатів не відображає всієї історії. Наприклад, виробити і розповсюдити 25 москітних сіток (кількісний результат діяльності бізнесу) не обов'язково означає, що це зменшить кількість випадків захворювання на малярію (показник успішності та реального соціального впливу - наслідок).
- За допомогою такої вимірюваної змінної як соціальна рентабельність інвестицій (Social Return On Investment - SROI) - ви можете підрахувати фінансову цінність екологічних та соціальних результатів. Встановивши фінансові еквівалент для таких наслідків, як напр. "підвищення рівня освіченості", до впливу вашої організації може бути порахований грошовий показник. Таким чином у звітності, або внутрішньому аналізі результатів роботи ваша організація може продемонструвати прибуток, який вона отримує від інвестицій (напр., кожна витрачена 1 грн приносить 5 грн суспільної цінності).
Як на практиці вимірюють соціальний вплив?
Найпоширенішим методом, яким користуються соціальні підприємці, є сформулювати всі зміни, які ви створюєте чи плануєте створити як організація, і на основі цих узагальнень розробити так звану “теорію змін”. Це наочний спосіб, що допоможе розповісти історію того, де ви берете ресурси, як ви їх використовуєте в роботі, і які, як результат, важливі зміни ви створюєте для людей (або планети).
Віднайдення власної теорії змін допоможе визначитись із найважливішими метриками, які показуватимуть ваш вплив, і які вам варто в подальшому вимірювати і детально вивчати.
Наведемо декілька прикладів метрик:
- кількість людей, які відвідали ваш курс;
- кількість людей, які з вашою допомогою знайшли роботу і пройшли випробувальний термін;
- наскільки щасливішими (від 1 до 10) почуваються ваші вигодоотримувачі після співпраці з вами;
- кількість вигодоотримувачів, які позбулись наркотичної чи алкогольної залежності;
- наскільки своєю діяльністю ви зменшили викиди вуглецю.
Як тільки вирішите, що саме вимірювати, можна починати збирати дані. Соціальні підприємства, які вимірюють свій вплив, відзначають, що використання кількох різних методів у поєднанні дає найкращу картину. Якщо ви проводите навчальні програми протягом певного періоду часу, один із можливих варіантів - це заміри показників до курсу і після, щоб побачити зміну з часом. Для інших цілей може краще підійти збір даних в певний час програми, наприклад наприкінці.
Також для більш детального відображення вашого впливу можна вимірювати якісні та кількісні показники одночасно. Кількісні дані включатимуть числові та фінансові результати, в той час як якісні можуть бути більш суб’єктивними та подаватись у вигляді цитат, зображень чи відео, їх можна зібрати за допомогою опитувань чи фокус-груп. Ключове питання під час збору якісних даних - це “як діяльність організації на Вас вплинула та що саме змінилося у Вашому житті?”
І наостанок ще одна важлива порада, визначте та зафіксуйте, що саме означають ваші метрики. Наприклад, що таке “покращити фінансове становище”, або “оволодіти навичками емоційного інтелекту”, або “позбутися наркотичної залежності”. Після того як ви повністю розтлумачите кожен із ваших показників, дотримуйтесь їх хоча би протягом декількох років. Таким чином ви зможете чіткіше відстежувати свій прогрес з року в рік.