Все тече, все змінюється! Раніше компанії робили акцент на продукті, тепер приділяють більшу увагу стосункам з клієнтами. Відповідно, що зміни стосуються і підходів щодо пошуку ефективних бізнес-моделей для компаній. Саме тому хотілося б поділитися нещодавно розробленим шаблоном бізнес-моделі для соціальних підприємців IMPACT.
Почнемо ми з розуміння того, що таке бізнес-модель (БМ). Під БМ ми будемо розуміти логічне та візуальне відображення процесів компанії. Розуміння того, як працює бізнес: хто клієнт, яка ціннісна пропозиція та як ми продаємо. Все це дає розуміння про діяльність компанії чи то інвестору, чи клієнту, чи звичайному співробітнику. БМ можна порівняти з «ліфтовою промовою», адже потрібно стисло описати чим займається компанія та як заробляє.
Але ж ми говоримо про соціальне підприємництво. Тому у БМ важливо враховувати і соціальну складову. Більш того, саме ця складова повинна бути центральною, навколо якої і будується весь бізнес.
IMPACT – це акронім, де кожна літера має своє окреме значення. В перекладі з англійської воно означає вплив, та є одним з «улюблених» серед соціальних підприємців: Impact Hub, Impact Invest тощо. БМ IMPACT демонструє вплив як на саму компанію, так і на всю екосистему бізнесу, в якій працює соціальне підприємство.
Influence
Це саме той позитивний вплив, який створює соціальне підприємство, вирішуючи важливу для суспільства проблему. Навколо цього впливу і обертаються всі інші складові класичної БМ.
Market
Саме з цього блоку починаються бізнес складові всієї бізнес-моделі. Для компанії важливо вміти визначати свого клієнта та аналізувати ринок, на якому вона буде працювати.
Proposition/Product
Включає до себе цінності та вигоди, які отримає клієнт від продуктів чи послуг, запропонованих соціальним підприємством.
Average
Перекладається як «середній». Мова йде про особливості формування компанією ціни на свою продукцію чи послуги. Це одне з важливіших питань у діяльності будь-якого бізнесу, адже ціна впливає на розмір прибутку, точку беззбитковості та інші важливі показники.
Company
Ми повинні розуміти які ресурси наявні в компанії, а яких немає і як їх залучати, які існують витрати, які джерела доходів у компанії і багато чого іншого що відноситься до бізнес процесів в середині компанії.
Triggers
Цей блок допомагає зрозуміти фактори прийняття рішень клієнтів про покупку. Іншою мовою ми говоримо про техніки та інструменти продажів, адже саме вони приносять гроші будь-якому бізнесу.
Таким чином, поглянувши на БМ IMPACT, ми бачимо як популярні блоки, які наявні в більшості шаблонів бізнес-моделей: цільова аудиторія або ціннісна пропозиція (продукт), так і «не популярні»: ціноутворення або продажі, - мають надважливе значення для будь-якого бізнесу.
Саме це робить БМ IMPACT унікальною і несхожою на інші, але в водночас зрозумілою та ефективною для використання.
В наступних статтях ми більш детально розглянемо кожен з блоків БМ IMPACT та допоможемо Вам протестувати ваші соціальні підприємства!