Одже ми підійшли з вами до розгляду останніх двох блоків бізнес-моделі (БМ) IMPACT: Company та Triggers.
Company
Діяльність вашого соціального підприємства залежить від вміння керувати блоком Company.
Починайте бізнес з наявних ресурсів: фінансових (власні кошти, гранти, інвестиції), матеріальних (обладнання, матеріали, сировина), людських (персонал, ментори, волонтери), та інтелектуальних (авторські права, ліцензії, власні методики, рецептури тощо). А потім, зі зростанням компанії, залучайте додаткові ресурси, розширюючи сфери діяльності.
Пам’ятайте, що в бізнесі діє «Закон Парето» або «80/20». Приблизно 20% товарів будуть приносити вам до 80% прибутку. Тому визначте ці 20% «товарів/послуг-локомотивів».
Зменшуйте всі свої витрати. Постійні – за рахунок оптимізації торгових або виробничих площ, за рахунок утримання тільки необхідного персоналу (решта закривається аутсорсом) тощо . Змінні витрати оптимізуйте за рахунок тісної співпраці з постачальниками (принцип Just in Time), логістики та швидкого переналаштування (гнучкості).
Визначте всі можливі джерела доходів свого бізнесу, та використовуйте їх по максимуму.
Triggers
А чи знаєте ви, як ваші клієнти приймають рішення про покупку? Соціальному підприємцю важливо розуміти психологію своїх клієнтів та вміти аналізувати їх поведінку, адже це впливає на продажі.
Саме за це і відповідає блок Triggers.
У продажах В2В та В2С клієнти приймають рішення по різному.
Купуючи В2В продукт, клієнти, як правило, керуються логічним або раціональним мисленням, знаходячи виправдання своїм покупкам. Це може бути минулий досвід - свій або чужий, позитивний або негативний - роботи з цією компанією або продуктом. А можуть бути запропоновані компанією-продавцем граматно презентовані цінності. Для більшого переконання клієнта потрібно додати емоційні тригери: імпульсні покупки, маніпуляції (дефіцит, принцип авторитету, соціальні докази тощо) та інші інструменти (storytelling, статистика, «картина майбутнього» тощо).
У В2С продажах на перший план виходять саме емоції, які треба вдало підкріплювати логікою покупки.
Окрім цього, потрібно враховувати соціальні, культурні та особисті фактори, які так чи інакше впливають на прийняття рішення клієнтів про покупку.
Наприклад, перукарня, яка розташована біля гуртожитку для студентів з Африки, може надавати послуги з плетіння «афрокосичок» (культурний фактор). Сім’я, яка ще не має дітей, не буде користуватися послугами центру дитячого розвитку, але коли діти з’являться - перейде до категорії клієнтів закладу (особистісний фактор).
Пам’ятайте! Використовуючи знання про поведінку покупця, соціальне підприємство збільшує власні продажі.