З чого починається створення бізнесу? Бізнес починається з пошуку відповіді на питання - “Навіщо?”
Навіщо ми створюємо бізнес? Яка наша ціль?
Багато хто вважє, що мета будь-якого бізнесу - заробляння грошей. Насправді прибуток це не ціль створення бізнесу. Прибуток - це результат його грамотної та ефективної роботи.
Головна ціль бізнесу - це вирішення якоїсь проблеми: соціальної, екологічної, особистої тощо.
Тому головне, не який бізнес буде створюватись (соціальний чи традиційний), а те, яку проблему для клієнтів або суспільства він буде вирішувати.
Отже, ми підійшли до розгляду першого блоку бізнес-моделі (БМ) IMPACT.
Influence
Influence з англійської — вплив. Вплив, який здійснює компанія на суспільство. Цей блок має відношення як до традиційного, так і до соціального підприємництва. Подивіться самі! На сьогоднішній день економіка перейшла від продуктової моделі (все обертається навколо продукту) до сервісної (все спрямоване на клієнта та задоволення його потреб).
Тому відповідь на питання “Навіщо?” не тільки допомагає у створенні стратегії розвитку компанії, але й ідентифікує таку компанію як клієнтоорієнтовану. Це і є фундаментальною основою для бізнесу або його філософією.
Саме на цьому етапі ми повинні закласти правильний фундамент для нашої компанії. Ми визначаємо: місію, візію та цінності компанії. Формулюємо, яку проблему вирішує наш бізнес, та знаходимо найкраще рішення. Аналізуємо стейхолдерів, з якими ми будемо вибудовувати стосунки. Використовуємо соціальний маркетинг для поширення інформації про себе.
Цей етап, в основному, не включає до себе прямих бізнес-інструментів. Але є надважливим для правильної роботи компанії у довгостроковій перспективі. Саме тому цей блок - всередині БМ IMPACT, решта бізнес-блоків розташовані навколо нього .
Market
В цьому блоці ми визначаємо цільову аудиторію та аналізуємо ринок, на якому планує працювати компанія. Розуміння свого клієнта є однією з ключових переваг у бізнесі.
Важливо максимально точно описати портрет свого клієнта: вік, стать, дохід тощо. Деякі компанії можуть працювати одразу з кількома різними клієнтами: з В2С - кінцевими споживачами, та з В2В - іншими компаніями. Тому і портрети клієнтів будуть відрізнятись.
Не менш важливо оцінити ринок, на якому буде працювати Ваше соціальне підприємство. Чи має Ваша компанія потенціал та можливості для входу на цей ринок?
Ну, й звісно, ми повинні проаналізувати наявних конкурентів, як прямих так і непрямих. Пам’ятайте, що слабкі сторони Ваших конкурентів, відкривають додаткові можливості для Вашої компанії.
Наступного разу ми розглянемо ще два бізнес-блоків БМ IMPACT : Proposition та Average.