Не залежно від наявності соціальної складової, для будь-якого підприємства бізнес план (БП) — це дорожня карта його діяльності. Соціальному підприємству так само до запуску вельми важливо скласти детальний опис того, чим збирається займатись організація, які методи та технології застосовуватиме та як бачить свій майбутній розвиток. Якість БП значно впливає на прийняття рішень потенційних інвесторів, партнерів і визначає їх зацікавленість у тому щоб підтримати Вашу організацію.
Бізнес план — це фізичний документ обсягом в середньому ~ 20 сторінок, в якому детально описані всі основні положення та бізнес процеси соціального підприємства.
Базові розділи БП
1. Резюме соціального підприємства
короткий (2–3 сторінки) розділ, який іноді використовується як самостійний окремий документ. У резюме тезисно описані всі складові бізнес плану: назва та характеристика (організаційно-правова форма, форма власності, кількість працівників, контактні дані) організації, опис концепції підприємства, цільова аудиторія та ринок, конкурентні переваги, очікувані показники прибутковості, фінансові потреби на момент запуску, опис продуктів або послуг.
2. Опис продуктів або послуг
необхідно надати інформацію щодо позитивних якостей продуктів або послуг, які плануєтся надавати та переконати потенційного інвестора у перспективності галузі, в якій Ви збираєтесь провадити діяльність
3. Аналіз ринку
влючає в себе визначення наявності ринку, конкурентів, власних конкурентний переваг. Для соціального підприємства (СП) важливо виокремити цільову аудиторію (хто купуватиме продукти/послуги) та бенефіціарів (групи, які отримуватимуть вигоду від діяльності підприємства)
4. План виробництва або діяльності
опис простою мовою технологічного процесу або послуг СП
5. Організаційний план
зазначте організаційну структуру компанії, наявність досвіду засновників у обраній ґалузі та потреби у додатковому персоналі
6. Фінасовий план
основний і найважливіший розділ БП. Для потенційного інвестора це показник здатності підприємства ефективно розпоряджатись одержаними коштами. Необхідний мінімум:
- затрати на собівартість Вашого продукту чи послуг
- необхідний об’єм інвестицій та наявність власних коштів
- запланований дохід та витрати помісячно
- передбачуваний термін окупності Вашого бізнесу
7. Аналіз ризиків
визначте та детально розгляньте ризики, що можуть загрожувати діяльності підприємства
8. Плани на майбутнє
сформуйте план розвитку підприємства, стратегічні цілі на півроку, рік та п’ять років
Наведені вище пункти є основними, але не вичерпними. Кожна компанія по-різному підходить до складання бізнес плану та використовує для нього різну структуру на власний розсуд. Але важливо пам’ятати, що БП найперше має доводити Вашу експертизу та надійність, саме за таких умов необхідні фінансові інвестиції не забаряться.
Переглянути успішні бізнес плани СП в Україні можна у посібнику “Соціальне підприємництво: від ідеї до суспільних змін” (додаток А)