Кожне наступне покоління має більше можливостей за попереднє. Порівняно з поколінням своїх батьків українська молодь освіченіша, краще знає іноземні мови та орієнтується в сучасних технологіях. Тим не менше, чимало молодих людей не знають, як їм знайти себе у житті. Наприклад, кожен п’ятий українець у віці від 15 до 24 років і кожен десятий від 24 до 29 років ніде не працює і не навчається.
Причиною такої статистики може бути як загальна економічна ситуація в країні, так і те, що молодь не влаштовує просто будь-яка робота. Молоді люди прагнуть займатись справою, яка матиме сенс них і для оточуючих — за цьогорічним дослідженням Deloitte 46% міленіалів хочуть робити щось корисне для суспільства.
Чудовим рішенням питання здається соціальне підприємництво — бізнес, який працює не тільки для прибутку, а й задля вирішення певної соціальної проблеми. Такий тип бізнесу дозволяє реалізувати свою ініціативу та заробити на життя.
Так само, як і звичайний бізнес, соціальне підприємство продає товари або послуги, сплачує податки та наймає працівників. Але на відміну від традиційного бізнесу метою створення такого підприємства є вирішення обраної соціальної проблеми, а не отримання прибутку. Зазвичай такі підприємства працевлаштовують людей з вразливих категорій або відраховують певний відсоток зароблених коштів на соціальні ініціативи.
Соціальне підприємництво — відносно нове поняття для України. Перші соціальні бізнеси з’явились в Україні на початку 2000-х. А перший освітній заклад, який комплексно навчає тому, як вести соціальний бізнес — Українська соціальна академія — існує вже 5 років. Ми поговорили з СЕО академії Михайлом Мельником про те, як розвивати соціальне підприємництво в Україні і те, як воно змінює життя людей.
Історія Української соціальної академіі
Якось під час навчання в аспірантурі у Римі, я почув промову лауреата премії ЮНЕСКО К’яри Любіх. Вона розповідала історії людей, які змінили своє життя. З бідних людей вони стали успішними підприємцями, які прагнули не тільки покращити своє життя та життя своєї сім’ї, а й зробити щось для інших. Її розповідь дуже на мене вплинула.
Захистивши докторську дисертацію, я переїхав у Бразилію для того щоб побачити це на власні очі. Згодом мені випала нагода працювати також в Мексиці та Гватемалі. Я чув історії про зміни у житті місцевих людей і бачив ці зміни на власні очі.
Тому після повернення в Україну, з друзями хотіли створити таке місце, де люди, які небайдужі до соціальних проблем, отримували б підтримку, необхідні ресурси, зв'язки, знання для старту власного соціально-підприємницького проекту або допомоги іншим. Така підтримка на старті - ключовий фактор успіху для розвитку проекту в майбутньому. Саме тому ми заснували Українську соціальну академію — ідеальне місце, де поєднується бізнес-складова і можливість робити світ кращим.
До академії вступають люди, які хочуть заснувати стабільний бізнес — і вирішувати при цьому соціальну проблему. Ми супроводжуємо академівців від ідеї до працюючого бізнесу, надаємо безповоротні інвестиції та підтримуємо наших випускників.
Ідею академії виражені у її логотипі — він побудований на основі математичної формули, що ілюструє ефект метелика. На цей образ його авторів надихнула відома фраза про те, що помах крил метелика на одній стороні світу може викликати зміни на іншому кінці. Так само і в Українській соціальній академії намагаються створювати зміни, які матимуть значний вплив.
Як зазвичай створюються соціальні підприємства?
Людина стикається з певною соціальною проблемою на власному досвіді та знаходить її рішення. А потім розуміє, що її ідея може допомогти іншим — і починає впроваджувати це рішення на ринку.
Соціальними підприємцями здебільшого стають представники нового покоління — люди від 20 до 40 років, які складають до 40% працездатного населення країни. Вони трошки ідеалісти — готові поступитися особистою вигодою заради ідеї і місії. І це стає їх конкурентною перевагою. Адже споживач теж змінюється: йому вже мало просто платити за товар або послугу — він хоче своєю покупкою приносити користь суспільству.
Чому соціальним підприємцям потрібна спеціальна освіта?
Соціальне підприємництво існує на перетині класичного бізнесу і соціальної сфери — тому його ведення вимагає особливих знань і нестандартних методів.
Коли ми засновували Українську соціальну академію, то вивчали міжнародні практики та намагалися адаптувати їх українських реалій. До того часу у мене вже був досвід роботи у соціальних підприємствах Бразилії, Мексики, Італії та Німеччини.
За 5 років ми опанували чимало інструментів — щось почерпнули із закордонного досвіду, щось винайшли самі. Так, методології програм для соціальних стартапів розроблені разом з викладачами бізнес-школи WU Executive Academy (Австрія) та Центру розвитку соціального підприємництва Santa Clara University (США) та адаптовані під потреби соціальних підприємців в Україні.
Як відбувається навчання?
Програми розроблені у форматі міні-MBA. Ми вчимо практичному бізнес-інструментарію: як бути успішним на ринку, виходити на нові ніші, вибудовувати відносини у команді та ін.
А ще знайомимо наших студентів з різними моделями соціальних підприємств, з історією самого явища, закордонним досвідом, соціальним проектуванням — але при цьому робимо акцент на «живих» кейсах.
Ще одна наша особливість — менторська підтримка проектів. Ми співпрацюємо з 40 представниками успішних компаній і корпорацій, приватними інвесторами, підприємцями. Завдання наставників — проаналізувати сильні і слабкі сторони проекту та допомогти з вирішенням проблем.
У нас ви можете навчатись у нас як онлайн, так і офлайн. Перше підійде вам, якщо ви хочете отримати саме знання. Якщо ви прагнете натхнення, знайти нові ідеї, потрапити в певне середовище — тоді вам потрібен офлайн-формат.
Частина програм академії — безкоштовна, частина — платна. Всі кошти, які ми отримуємо за навчання, спрямовуються у Фонд підтримки соціальних підприємств наших випускників, який діє в УСА. Найкращі з них мають можливість отримати безповоротну інвестицію на старт власного бізнесу.
Які перспективи розвитку соціального підприємництва в Україні?
Судячи по моїм враженням від спілкування з новим поколінням, соціальним рано чи пізно стане весь бізнес. Нинішні молоді люди більш альтруїстичні. Наше покоління, в першу чергу, прагнуло до того, щоб себе забезпечити.
Молодим людям мало просто заробляти гроші. Їм потрібно реалізувати себе, бути затребуваними, змінювати світ. Коли це усвідомлять реалізовані бізнесмени — обидві лінії зійдуться і світ почне дуже швидко змінюватися. Як сказав нобелівський лауреат Мухаммад Юнус, заробляти гроші — щастя, але робити інших щасливими — потрійне щастя.
Детальніше про програми Української соціальної академії
Стежити за новинами щодо набору можна на сторінці академії в Facebook