Чотириста двадцять сім учасників «гаражів ідей» #socialbusinessinua представили і перевірили на життєздатність свої ідеї із соціального підприємництва 2019 року в таких містах: Полтава, Харків, Миколаїв, Одеса, Краматорськ, Дніпро, Маріуполь, Івано-Франківськ, Ужгород, Хмельницький, Вінниця, Суми.
Під час 12 "гаражів ідей" усі зацікавлені особи мали можливість проаналізувати різноманітні соціальні виклики, згенерувати ідеї для соціальних підприємств, які б їх вирішували та в цілому розширити власне розуміння специфіки функціонування соціального підприємства, змоделювати конкурентоздатність ідеї та візії бізнес моделі власного соціального підприємства, ознайомитися з успішними кейсами його організації у світі та в Україні.
Гасло «гаражів ідей»: прийди з проблемою – вийди зі стартапом. Основне завдання – навчити вирішувати соціальні проблеми бізнес-методами.
Як відбувалися «гаражі ідей» із соціального підприємництва
Підприємці, майстри, громадські активісти, студенти зазвичай мають такі очікування від заходу: додати вже робочому бізнесу соціального сенсу; масштабувати соціальне підприємство; поєднати професійну діяльність із хобі; дати роботу і можливості розвитку тим, про кого нині дбають як благодійники. Кожен автор або команда за допомогою бізнес-тренера опрацьовують ідею так, щоб згодом упродовж двох хвилин «продати» її аудиторії: пояснити цінність і місію, принцип роботи і монетизації. Після презентацій учасники обирають найбільш переконливі ідеї і голосують за них умовними гривнями.
Автори найпотужніших задумів соціального бізнесу отримують запрошення на осінні дводенні хакатони, щоб розвинути ідеї у бізнес-моделі. Кожен етап проекту – це «сито», через яке просіюються наймотивованіші люди, які вміють перетворити проблему на бізнес-завдання, структурувати його і запалити інших своєю справою. У 2019 році хакатони відбудуться у Вінниці, Кривому Розі, Харкові та в Івано-Франківську.
Кожен Idea Garage складався з трьох частин — вступу, роботи над бізнес-ідеями та презентації ідей. Сергій Корнелюк, консультант компанії CIVITTA, був тренером-фасилітатором усіх заходів.
В окремих містах до презентації концепції соціального підприємництва були запрошені локальні соціальні підприємці, зокрема, Максим Потапчук з "Trava.UA" у Краматорську та Микола Данців з Chocolate studio Рan-Chocolatier у Миколаєві.
Для кого проводяться «гаражі ідей»
Цільова аудиторія заходів – це соціальні підприємці-стартапи (що працюють до 1-го року), власники малого та середнього бізнесу, зацікавлені ідеєю соціального підприємництва; представники органів місцевого самоврядування, громадських та благодійних організацій, що вирішують соціальні проблеми; активісти громади, які активно залучені до розвитку громади та зацікавлені у створенні власного соціального підприємства, студенти економічних спеціальностей, які думають про створення власного бізнесу; студенти економічних спеціальностей, які думають про створення власного бізнесу.
Як і в перший рік проекту, найбільш залученими до гаражів ідей були представники громадських організацій, які шукають ідеї для створення соціальних підприємств на базі своїх організацій. Проте важливою відмінністю у порівнянні з першим роком стало збільшення серед учасників представників фізичних особі-підприємців та малого бізнесу — їх кількість зросла майже в півтора рази. Ця тенденція є дуже важливою для проекту, адже, як свідчить досвід, більш сталими є ті соціальні підприємства, які засновуються представниками бізнесу ніж засновниками з неприбуткових організацій.
Географія «гаражів ідей»
Активність учасників залежала від міста проведення заходу. Найбільш активна залученість місцевих активістів спостерігається у східних областях України, зокрема, у Харкові (51 учасник), Краматорську (54 учасники) та Маріуполі (53 учасники). Найменш активними стали західні та південні області, зокрема Ужгород (9 учасників), Одеса (15 учасників) та Івано-Франківськ (21 учасник).
Цю ситуацію можна обумовити двома факторами:
- Кількість учасників гаражів пов'язана із кількістю населення міста, в якому відбувся «гараж ідей». Чим більша кількість населення — тим більша кількість учасників у заході. Івано-Франківськ та Ужгород — міста з найменшою кількістю населення. Виключенням є Краматорськ, однак це на наш погляд, пов'язано з фактором, викладеним нижче.
- Протягом останніх кількох років внаслідок АТО в Східних областях України (зокрема у Донецькій та Харківській областях) реалізується значна кількість великих проектів, спрямованих на активізацію населення, їхнє залучення до різноманітної економічної та соціальної діяльності. Саме цим можна обумовити велику кількість учасників у Харкові, Маріуполі та Краматорську.
Загалом, враховуючи проведені в 2018 році "гаражі ідей", за результатами 24 заходів 77 проектів було запрошено для участі у хакатонах. Ті, хто не отримав сертифікату мали можливість доопрацювати свої ідеї та податися з ними на хакатон. Загальна кількість учасників, які взяли участь у Гаражах Ідей складає 820 осіб. Сумарно учасниками розроблено понад 500 ідей для майбутніх соціальних підприємств.
Формат і партнери idea garages #socialbusinessinua
«Гараж ідей» - базовий формат навчальних заходів проекту «Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою «знизу» за фінансової підтримки Європейського Союзу. Проект втілює консорціум із семи організацій громадянського суспільства України, Литви та Латвії на чолі з Українським форумом благодійників.
Для якісної підготовки та проведення Гаражів ідей, командою проекту було відібрано місцевих партнерів у 12 містах України: Благодійна організація "Світло надії", громадська спілка "Об'єднання соціальних підприємств України" (Полтава), Фонд «Професійний розвиток Харкова» (Харків), ГО "Асоціація учасників та інвалідів АТО" (Миколаїв), Impact Hub Odessa (Одеса), Соціальне підприємство "Trava.UA", ГО "Культурно-освітня фундація "Лібері Лібераті" (Краматорськ), Громадська організація ”Krystal sense”, ГО “Лідерський рух “Відкрий себе” (Дніпро), ГО “Маріупольський союз молоді” (Маріуполь), Платформа "Тепле Місто" (Івано-Франківськ), Smart Point (Ужгород), БФ “Зміцнення громад”, Хмельницька обласна рада (Хмельницький), Вінницький молодіжний центр “Квадрат” (Вінниця), Бізнес-школа СумДУ "Youth&Business" (Суми).