Пілотний курс, який складається з чотирьох навчальних модулів та 13 навчальних тем, викладався у період з вересня по грудень 2018 року як дисципліна вільного вибору для бакалаврів 3-4 курсу всіх спеціальностей Українського католицького університету.
Хто ія к викладає курс із соціального підприємництва в УКУ
- Наталя Бордун, директорка Інституту лідерства та управління УКУ, викладачка кафедри управління та оргрозвитку УКУ
- Артем Корнецький, к.е.н., доцент кафедри управління та оргрозвитку УКУ
Цей курс розкрив сутність соціального підприємництва та надав практичні інструменти для створення власного соціального бізнесу. В курсі було витримано баланс між теоретичним матеріалом та практичними завданнями, а головною його особливістю була робота студентів в командах по розробці проекту соціального підприємства під керівництвом викладачів. Крім того, до курсу були залучені гостьові доповідачі: успішний соціальний підприємець, засновник соціального бізнесу “Горіховий Дім” Юрій Лопатинський; співзасновниця соціальної ініціативи Hear for Share Вероніка Саврук. Командна робота студентів модерувалась через інтернет та під час очних зустрічей в аудиторії, а результати семестрової роботи студенти були представлені на публічних презентаціях наприкінці курсу.
Практична цінність курсу - командна робота студентів над власними проектами, яка включала декілька етапів:
- Об’єднання студентів у групи відповідно до цільової категорії людей — клієнтів або отримувачів послуг майбутнього соціального підприємства. Наприклад, одна команда може працювати над створенням послуг для внутрішньо переміщених осіб, а інша над працевлаштуванням людей похилого віку. Рекомендована кількість студентів у групі — 3-5.
- Проведення глибинних інтерв’ю студентами з представниками цільових аудиторій для виявлення наявних проблем, які можна вирішити за допомогою соціального підприємництва. Студенти реально йдуть до людей своєї цільової групи та проводять розмови за методикою, наданою в аудиторії.
- Формулювання візії та місії соціального бізнесу. Розробка бізнес-моделі соціального підприємства та прототипу майбутнього товару або послуги, яку буде продавати бізнес. Побудова бізнес-процесів, маркетингового та фінансового плану.
- Робота над створенням наявної соціальної цінності проекту та пошуку шляхів її вимірювання для майбутнього бізнесу.
- Тестування прототипу майбутнього товару або послуги, яку буде продавати бізнес. Студенти знову йдуть до цільової групи з метою перевірити свої напрацювання і зрозуміти, чи готові будуть люди платити за товар або послугу, що пропонується.
- Публічні презентації проектів студентів, де буде представлено досвід роботи груп студентів. На презентаціях будуть присутні запрошені експерти, які зможуть надати зворотній зв’язок стосовно проектів. Презентація є головним завершальним результатом всього курсу.
Для ведення курсу використовувалась внутрішня електронна система Українського католицького університету, куди завантажувались матеріали курсу та пропонувалась можливість додаткового спілкування з викладачами. Для проведення фінального тестування використовувалась платформа Kahoot!
Моделі соціальних підприємств, розроблені студентами
За результатами курсу студенти розробили три проекти соціальних підприємств, які було презентовано на останній парі. Це проекти:
- соціальне підприємство Green Box - сервіс для сортування відходів;
- інклюзивна платформа для пошуку роботи, фахівців та можливостей;
- майстерні для дорослих з особливостями розвитку.
Усі три проекти на завершення курсу були на стадії початку втілення.
Пілотний курс показав, що оптимальний формат для викладання — модульний, 1-2 зустрічі на місяць. Такий формат, порівняно з найбільш поширеним (одна пара на тиждень), дає студентам довший період між модулями для проведення дослідження, розробки фінансового плану, тестування прототипу.
Пілотний курс із соціального підприємницва в українських вишах
У 2018-2019 навчальному році навчальний курс відпілотований також у Школі соціальної роботи НаУКМА та в Харківському національному університеті будівництва та архітектури (ХНУБА). Курс «Соціальне підприємництво» розроблений в межах проєкту ЄС «Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою «знизу».