Влітку в Українській соціальній академії стартували два набори Бізнес-акселератора Української соціальної академії — програми інтенсивного розвитку для соціальних стартапів та діючих соціальних підприємств. Програма допомагає соціальним підприємцям учасникам удосконалити свої продукти та послуги, прокачати бізнес і підприємницькі компетенції, масштабуватись та залучити інвестиції. На програмі навчаються засновники 80 соціальних бізнесів, більшість із яких уже почали втілювати набуті знання та навички у роботу.
Запашні чаї, еко-сумки та рюкзаки, вуличні ліхтарі та лавки та багато іншого — цьогоріч спрямованість соціальних підприємств надзвичайно різноманітна. Традиційно частина аудиторії програм із соціального підприємництва — представники громадських та благодійних організацій, які прагнуть заснувати соціальне підприємство для того, щоби дати роботу цільовій групі людей та отримати додаткові джерела фінансування.
Ми вирішили розпитати учасників «Акселератора соціального підприємництва»про ідеї їхніх стартапів, виклики та успіхи під час навчання. Так що, якщо ви замислювалися про запуск власного бізнесу, але не наважувалися стартувати, пропонуємо надихнутись їхніми історіями!
Об’єкти міського благоустрою, зроблені ветеранами
Вуличні ліхтарі, острівці безпеки, пандуси, лавки, огорожі та вуличні меблі — усе це виробляє соціальне підприємство «UVV Engineering», створене громадською організацією «Українська жіноча варта». «Коли ми думали, який продукт хочемо виготовляти, для нас були важливі необмежений термін придатності та потенційний попит за кордоном — адже нам би хотілося масштабуватися та популяризувати українські товари», — розповідає засновниця підприємства Олена Білецька.
Підприємство дає роботу ветеранам АТО та жінкам, які втратили рідних на війні. Зараз на виробництві працює тринадцять людей. «Ми розробляємо інженерні конструкції, виготовляємо їх та вводимо в експлуатацію», — розповідає Олена. Восени підприємство запускає продаж дитячих майданчиків — і планує розширювати асортимент продукції й надалі. Зараз «UVV Engineering» встановили у Вінниці понад 30 острівців безпеки — що, за даними патрульної поліції, допомогло зменшити кількість ДТП на 70 %
Коли «UVV Engineering» прийшли навчатися на «Акселератор», найголовнішими завданнями для них було організувати команду працівників та розібратись із фінансовими питаннями. «Дуже корисним для нас був модуль із фінансів Михайла Сорокіна. Ми перерахували собівартість товарів, які ми виготовляємо та продаємо. Також ми дізнались, як презентувати свою продукцію та шукати інвесторів — думаю, у майбутньому це нам стане в пригоді», — розповідає Олена.
Тим, хто хоче запустити власне соціальне підприємство, Олена радить детально прораховувати всі вигоди та ризики ще на старті: «Дуже часто люди думають, що в соціальних підприємствах бізнес-складова — не на першому місці. Однак заробляти для соціального бізнесу — дуже важливо. Тому потрібно мати декілька запасних варіантів вирішення потенційних проблем на випадок, якщо щось піде не так, як ви розраховували. А ще важливо мати однодумців, які зможуть вас підтримати — порадами, знайомствами, безкоштовною рекламою», — радить засновниця «UVV Engineering».
Запашні трав’яні чаї, виготовлені дітьми з інвалідністю
«Майстерня Мрії» — соціальне підприємство, яке виготовляє трав’яні чаї. Підприємство дає роботу та допомагає соціалізуватись людям із ментальною інвалідністю. Працівники майстерні не тільки виготовляють чай, а й навчаються побутовим навичкам, займаються творчістю, відвідують екскурсії та проводять власні заходи.
Зараз у «Мастерні Мрії» планують випуск нової лінійки чаю та унікального пакування з перероблених матеріалів. А ще підприємство планує масштабуватися: «Через рік ми плануємо відкривати ще одну майстерню— я бачу в цьому дуже велику потребу. А ще ми хочемо підтримувати не тільки людей з інвалідністю, а й їхніх батьків — консультаціями та порадами. Але для цього нам потрібно прокачати бізнес-складову — і сподіваюся «Акселератор» нам цьому допоможе», — ділиться Анна.
У найближчих планах «Майстерні Мрії» — пройти сертифікацію продукції. «Ми зрозуміли, що класний канал продажу для нас — «HoReCa» (готельно-ресторанний бізнес). У нас були перемовини з готельним комплексом щодо ексклюзивного партнерства — ми могли б постачати їм трав’яні чаї, сувенірну продукцію. Для цього їм потрібен сертифікат якості — хоча в Україні сертифікація трав’яних чаїв необов’язкова. Але ми вже знайшли спеціалістів, який допоможе провести цей процес».
Тим, хто тільки стартують із соціальним стартапом засновниця «Майстерні Мрії» радить спочатку чітко визначитись із продуктом та дослідити цільову аудиторію, а ще не боятися складнощів та перешкод — адже без них неможливий запуск бізнесу!
Крафтові еко-товари та допомога переселенцям
Надія Зикова та Вікторія Мовчун із Києва виготовляють крафтові бавовняні товари з вишивкою: еко-сумки, мішечки, рюкзаки. А останнім часом до асортименту підприємства додались захисні маски.
За словами Надії, найголовніша мета підприємства — дати роботу людям із переміщеним особам та скоротити кількість відходів. Окрім цього, на виручені від продажу аксесуарів кошти підприємиці підтримують Громадську організацію «Об’єднання переселенців «Спільна справа».
Ідея створити соціальне підприємство при громадській організації виникла ще давно. Велика кількість волонтерок «Спільної справи» — бабусі-пенсіонерки. Щоби дати їм можливість працювати та заробляти, засновники організації вирішили відкрити власне соціальне підприємство.
Зараз у підприємства є перші продажі та сторінка на prom.ua. За словами Надії, вони прийшла навчатися на «Акселератор», щоби вийти на новий рівень та масштабувати свій бізнес. «Ми все робимо вдвох — і дуже важко знати все. Нам не вистачає знань у маркетингу — як просувати свій продукт, як наповнювати сторінку в інстаграмі», — розповідає Надія.
Тому, за словами учасниці програми, найкориснішими для неї були знання з маркетингу і продажів. «Після другого модулю в нас із Вікторією наче відкрилось друге дихання. А коли ми за завданням першого модулю готували бізнес-план — то по-новому подивились буквально на все: місію, візію та продукт».
Тим, хто замислюється про запуск власного соціального підприємства, Наталя бажає наполегливо йти до мети та не здаватись. «Найголовніше мати ідею та горіти нею. І тоді обов’язково все вийде», — радить учасниця Акселератора.
За всю історію «Акселератора» цей набір зібрав найрізноманітніші за тематикою проєкти. «Ознайомившись із винаходами, запатентованими технологіями, унікальними досягненнями, які презентують академівці — я наочно переконуюсь у тому, наскільки талановиті люди в Україні», — коментує менеджер програми Юрій Домбровський.
«Звісно, навчання на програмі Акселератору для багатьох — серйозний виклик. Часто академівці мають якусь унікальну класну компетенцію і прагнуть перетворити це в бізнес. Однак вони не завжди очікують, що для запуску соціального підприємства потрібні детальні розрахунки та дослідження — адже потрібно виявити потенційний попит на товари чи послуги, зрозуміти свою цільову аудиторію.
Однак, є сила, що допомагає їм долати сумніви, надихає рухатися далі до результату — це сила нашого ком’юніті, де кожен надає поради та підтримку один одному», — зазначає Юрій.
Дізнатись, які соціальні підприємства виграють грант на розвиток бізнесу від Української соціальної академії можна буде наприкінці року — а поки на учасників програми чекає чимало викликів та цікавих завдань.
Обіцяємо тримати вас у курсі успіхів академівців! Щоби не пропустити останні наші новини та події, підписуйтесь на сторінку у Фейсбуці.
Українська соціальна академія навчить заробляти стабільно та вирішувати при цьому соціальну проблему.