Завершується міжнародний проєкт “Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою “знизу”, який втілювали вісім організацій у трьох країнах за фінансової підтримки Європейського Союзу упродовж березня 2018 — жовтня 2020 років. Але соціальне підприємництво тільки набирає обертів – до великої міри завдяки проєкту, який ми ці два з половиною роки коротко називали #SocialBusinessInUA.
Проєкт працював для всіх, хто хоче і може розвивати бізнес із місією в Україні. Ми мали ану вазі передовсім самих соціальних підприємців, соціальні підприємців, студентів, активну молодь, викладачів вишів, організації громадянського суспільства, бізнес, органи державної влади та місцевого самоврядування.
Що ми робимо для того, щоб соціальне підприємництво розвивалося заради, а не всупереч? Виконували одночасно чотири блоки завдань.
По-перше, підвищували професійний потенціал соціальних підприємців: збирали соціальні проблеми, які можна вирішити бізнес-методами, і сформували з них банк проблем та ідей; проводили гаражі ідей, на яких проєктували життєздатні соцпідприємства; у молодіжних літніх таборах розвивали навички підприємництва у тих, кому ще немає тридцяти років; створювали бізнес-моделі на хакатонах; навчали, супроводжували і запускали соціальні стартапи на акселераторах SELab; «примірюємо» європейський досвід і ділилися власним на міжнародних конференціях і телемостах.
По-друге, формували суспільну думку про те, що соціальне підприємництво – найкращий спосіб і для особистості, і для бізнесу поєднувати соціальну місію із досягненням фінансового успіху і професійного розвитку. Для цього створили інтерактивну онлайн-платформу socialbusiness.in.ua; популяризували бізнес із місією через мас-медіа, знімали відеоісторії успіху, писали тексти і творили ілюстрації; залучали до творення економіки змін через масштабну SMM кампанію.
По-третє, будували екосистему для розвитку. «Вступ до соціального підприємництва» - це розроблені в межах проєкту силабус і посібник, тренінг для викладачів і пілотний курс у трьох університетах. Онлайн-консультація для соцбізнесу залучила фахових юристів, маркетологів, фінансистів, що потенційні і чинні соціальні підприємці могли оперативно і повно отримувати відповіді на свої запитання.
По-четверте, ми сприяли розробленню сприятливої для соціального підприємництва нормативно-правової бази: аналізували закони і податки для соціальних підприємців у Європі; досліджували, яких умов для соцпідприємництва прагнуть українці, готували і обговорювали з громадськістю Зелену і Білу книги соціального підприємництва, підґрунтя для розробки документів державного значення.
Як проєкт #SocialBusinessInUA змінив соціальне підприємництво в Україні, які його здобутки беруть із собою учасники, партнери та інші стейкхолдери, дізнаємося безпосередньо з їхніх відгуків.
Ірина Фоменко, голова правління ГО «Фонд «Професійний розвиток Харкова»
Горді бути партнерами такого великого і потужного проєкту. У нашому Харкові завдяки #SocialBusinessInUA запрацював Acoustic.ua, кол-центр, завдяки якому люди із вадами зору отримали робочі місця. Уже заради цього варто було все це затіювали. Ми порахували, що на хакатон у Харкові залучити 28 менторів. Великий бізнес, зокрема компанія «Метро Кеш енд Кері Україна», підтримувала всі вісім хакатонів – це багато про що свідчить. Інформаційна і просвітницька діяльність проєкту дуже важливі, адже до нього більшість людей не знали про соціальне підприємництво або не відрізняли його від корпоративної соціальної відповідальності.
Валентина Плахута, засновниця соціального підприємства MD Mama, учасниця другого Акселератора SELab (набір 2019-2020) і Навчального табору
Я приїхала до Літньої школи соціального підприємництва в Одесі з ідею і маленькою надією на те, що це дійсно комусь може бути потрібно. З кожним днем мій проєкт ставав дедалі реальнішим. Тут я дізналася про те, як перейти від мрій до дій за п’ять днів. І це був важливий крок, який дозволив потрапити на Акселератор соціального підприємництва SELab. А там уже моя Школа усвідомленого батьківства стала бізнес-моделлю, і я за крок за запуску. Завдяки проєкту я взагалі дізналася, що це таке, соціальне підприємництво, і як робити те, що мене завжди приваблювало, але чому не було назви. На заходах #SocialBusinessInUA я усвідомила: якщо говорити про свої мрії, плани та проєкти рідним, друзям і всім іншим, то можна знайти шалену підтримку.
Наталія Якимова, кандидат економічних наук, провідний викладач кафедри менеджменту та поведінкової економіки Донецького національного університету імені В. Стуса
Перший в Україні посібник для викладачів соціального підприємництва у вищих закладах освіти містить ґрунтовну інформацію щодо класифікації основних підходів до визначення поняття «соціальне підприємництво», історії розвитку, систематизації міжнародного та українського досвіду соціального підприємництва. Також цікавим є матеріал щодо особливостей бізнес-моделювання в соціальному підприємництві, вимірювання соціальної цінності проекту та формування стратегії розвитку соціального бізнесу. Посібник активно використовується вже 2019-2020 навчального року при викладанні дисципліни «Соціальне підприємництво і проектування» для студентів 4-го курсу спеціальностей «Економіка» та «Менеджмент».
Ольга Блудова, засновниця соціального підприємства - мистецької студії "Творчий імпульс", учасниця другого Акселератора SELab (набір 2019-2020) і Навчального табору
"Усі тренери Навчального табору настільки харизматичні і професійні, що закохуєшся в кожну тему. Кожен експерт, кожна зустріч були для мене суперкорисними. На проєкті я повірила у свої сили і в те, що можу говорити переконливо. Тепер я впевнена, що соціальне підприємництво має більше переваг, ніж класичний бізнес. І що є море можливостей. А в мене – ще й алгоритм, як їх використовувати. Я навчилася концентруватися на задачах. І вірю, що до хорошої ідеї притягуються ресурси.
Тарас Хоміцький, засновник контакт-центру "Сімка", який працевлаштовує людей з інвалідністю, учасник хакатону і першого Акселератора SELab (набір 2018-2019 рр)., Навчального табору
Проєкт #SocialBusinessInUA подарував мені віру в те, що я можу бути підприємцем і давати роботу іншим людям, а ще - знання бізнес-процесів і навички створення бізнес-моделей, планування і лідерства. Коли дізнався про успішні кейси, то зрозумів, що можу робити більше, ніж уявляв досі.
«Маверікс», ІТ-компанія – розробник порталу https://socialbusiness.in.ua
Цей ресурс перевершив будь-які сподівання. Створений у стилістиці Material Design та зі струнким UX-ом проведеним ще на початку, цей сайт став найбільшою базою знань для соціальних підприємців всієї України. Зручна система тегів та напрямків, велика кількість відвідувачів та просте модерування – ось головні складові успіху платформи.
Світлана Шатохіна, засновниця соціального підприємства «Ми – чемпіони», учасниця другого Акселератора SELab (набір 2019-2020) і Навчального табору
Навчальний табір #SocialBusinessInUA переконав: усі підприємства мають бути соціальними. Соціальний це не про благодійність і не безкоштовна праця. Соціальне – те, що робить кращим суспільство. Вчимося, об’єднуємося, ділимося досвідом із соціальними підприємствами України, Литви та Латвії. До Акселератора ми проводили велозмагання для дітей, але все відбувалося без детальних прорахунків. Тепер будуємо бізнес-модель, позбулися баласту, який не давав прибутку, але забирав у нас багато ресурсу. Зрозуміли, як оцінювати свій успіх.
Олександр Санченко, народний депутат України, співзасновник соціального підприємства IB-Nails
Як розвивати соціальні підприємства в Україні? Один із векторів моєї діяльності - підтримка розвитку соціального підприємництва в Україні. Ця тема важлива для мене особисто. Тому взяв участь у Міжнародній конференції #SocialBusinessInUa. Це найголовніша подія у сфері соціального підприємництва в Україні. На події було презентовано Білу книгу політик з рекомендаціями щодо розвитку соціального підприємництва на національному, регіональному, місцевому рівнях для державних органів влади. Долучився до обговорень та надав пропозиції щодо визначення поняття, масштабування та кредитування соціальних підприємств. Я вважаю, що дати офіційне визначення поняттю "соціальне підприємництво" дуже важливо. Через те, що терміну немає в законодавчому полі, соціальні підприємці знаходяться поза увагою, не мають можливості отримувати підтримку від держави. Формалізувати термін у законодавчому полі варто i для того? аби прийти до спільного єдиного розуміння визначення соціального підприємництва. Це надасть поштовх до руху індустрії вперед. Також пропоную продумати механізм масштабування діяльності соціальних підприємств. Якщо нині громадська організація займається соціальним підприємництвом і виконує замовлення більш ніж на 1 млн гривень, вона стає платником ПДВ. Це гальмує верхню межу розвитку. Це треба змінювати. Продумати механіку кредитування. В Україні громадські організації не можуть отримувати кредитні кошти для старту соціального підприємництва. Хоча за кордоном існує така практика. Варто це змінювати і в Україні. Наразі ми сформували неформальну депутатську групу, яка працює над розробкою законодавства з соціального підприємництва.
Дарина Антоненко, засновниця апсайклингового соціального підприємства Re:Ban, учасниця хакатону і першого Акселератора SELab (набір 2018-2019 рр)., Навчального табору, героїня відеоісторії успіху
На проєкті я знайшла в собі мужність почати власний бізнес без страху поразки. Виявилося, що є багато класних людей, які змінюють світ на краще. І тепер це моє оточення.
Тетяна Мадісон, засновниця соціального підприємства «Кедри України», учасниця другого Акселератора SELab (набір 2019-2020) і Навчального табору
Коли готувалася до виступу TEDx, мала честь повчитись у тренера Акселератора SELab, майстром ораторського мистецтва Олександром Зайомою. Як за 15 хвилин устигнути розповісти, дати змогу замислитися, надихнути на те, про що два роки тому виступала із цілою лекцією на дві години? Дякую Олександру за підтримку. Ваші рекомендації безцінні. Ви підкорили мене своєю харизматичністю, вмінням накачати аудиторію позитивним зарядом і втримувати її увагу, на яку б тему не виступав. Завдяки проєкту і Акселератору зокрема я можу не лише переконливо говорити, а й керувати командою, побудувати бізнес-модель. Проєкт змінив стереотип, тепер я знаю, що в бізнесі буває так багато добра і турботи про співробітників. Я навчилася цінувати свою працю і встановлювати ціну на продукцію. Соціальне підприємництво стало справою не лише моєю, а й моєї сім’ї та друзів.
Ірина Павлик, співзасновниця масажного кабінету «Очі Тари» учасниця другого Акселератора SELab (набір 2019-2020) і Навчального табору, героїня відеоісторії успіху
Ми відкрилися – попри пандемію. Коли зустріла вчителів з Акселератора, то зрозуміла, що не маю права не відкритися. Ми даємо навчання і роботу жінкам із інвалідністю по зору. На проєкті я зрозуміла, наскільки важлива команда. І як багато в Україні людей, яким важливо створювати цінності і підтримувати їх. І що соціальне підприємництво має бути передовсім бізнесом, а не благодійністю. І що у вразливих груп дуже багато сили –варто лише дати можливість розкритися. Я навчилася дослухатися до думок, які не схожі на мої. І приймати їх. А ще сама стала клієнткою багатьох соціальних підприємств.
Ми попросили учасниць і учасників проєкту намалювати образ, з яким у них асоціюється #SocialBusinessInUa. Серед малюнків було багато символів добра, єднання, зростання. А корабель був тільки один. Зелений швидкий корабель із напнутими попутнім вітром вітрилами, на якому ми всі попливемо далі. За два з половиною роки ми тисячі разів писали про те, що та чи інша активність відбувається «в межах проєкту “Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою “знизу” за фінансової підтримки Європейського Союзу». Далі пливемо вже поза межами проєкту. Для соціальних підприємців межі умовні – як стінові перегородки в модульних офісах. «Розум, який розширив свої межі, вже ніколи не повернеться до попередніх», - казав Альберт Ейнштейн. До зустрічі в морі безмежних можливостей соціального підприємництва!