Латвія - країна розвиненого соціального підприємництва, одна з перших, яка впорядкувала цей вид бізнесу на рівні закону. Для підтримки нових соціальних підприємців у Ризі п’ять років поспіль працює міжнародний акселератор “New Door Riga”.
Засновниці акселератора Діана Лапкіс та Марія Повілайте тісно співпрацюють з українським проектом "Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою "знизу" як організаційні партнери, експертки і менторки Акселератора соціального підприємництва SELab.
Як навчати соціального підприємництва людей без бізнес-освіти
“New Door Riga” за п'ять років випустив багатьох соціальних підприємців, які розвивають свій бізнес не лише в Латвії, а й за її межами. Усе завдяки системному підходу до навчання. За перші роки керівниці зрозуміли, що деякі студенти не готові сприймати інформацію. І не тому, що погано пояснюють, а тому, що багато хто з них без спеціальної бізнес-освіти. Тому навчання має бути максимально практичним. На третій рік акселератора Діана, Марія та Ольга Котова створили нову програму, оскільки розуміли, що сипати термінологією немає сенсу. І теперішня програма, як сказала Марія “мінімальний максимум або максимальний мінімум предметів”, працює так, щоб по завершенню акселератора учасник має:
- чітку дефініцію продукту або послуги;
- маркетинговий план;
- бізнес-план;
- план на рік, а краще на 3-5 років.
Із кожним роком керівниці намагаються максимально спростити програму для сприйняття та удосконалити набір предметів. Так на цьогорічний акселератор запросили фахівця з Лондона, який прочитає лекцію “Витривалість для підприємця”. Ітиметься про практичні способи боротьби зі стресом у робочих умовах.
Не менш важливим для підприємств у наш час є digital-маркетинг. А особливо це питання буде актуально для людей, яким не 20 років. Потрібно дати зрозуміти, а чи потрібний digital-маркетинг якійсь конкретній ідеї. Так, швидше за все, на якомусь етапі потрібний, але навчити, як та в якій формі потрібно вже з самого початку.
Також у цьому році акселератора в останньому модулі планується лекція “Як зробити бізнес екологічним”. І мова тут не про природу, а про те, як працювати так, щоб після того, як ти заробив достатньо грошей, ти не лишився з випаленим полем навколо, без близьких людей та здоров’я. Адже момент “потім” обов’язково прийде і про нього потрібно думати вже, щоб вже діяти інакше.
Як працювати над ідеями
З досвіду Діани Лапкіс, люди, які приходять з ідеями, знаходять їх у своєму близькому оточенні.
“Навіть коли навчаємо, де взяти ідею, малюємо коло “Я”, потім коло “Моя родина” та “Мої друзі”. І ми наголошуємо, що не потрібно вирішувати проблему у всьому світі. Почніть зі свого оточення, району або міста, а потім, за умови успіху, думайте, як рухатися далі. Тому ідеї поруч. Не потрібно думати, як допомогти дітям в Африці. Так, це важливо, але люди, які живуть там, краще знають, як їм допомогти”.
У цій справі головне - мотивація та лідерські якості, уміння вести за собою. Божевіллям для всіх у “New Door Riga” видавалась ідея доктора наук з антропології, у якої не було жодного досвіду в бізнесі, і вона вирішила допомагати біженцям. Вона створила організацію, яка надавала робочі місця біженцям, де вони готували східну кухню. Тепер вона надає послуги кейтерингу державним організаціям. Ось так неймовірні ідеї стають масштабними організаціями, які окрім матеріального успіху мають і соціальний вплив.
Соціальні підприємства Латвії, які вийшли на міжнародну арену
У Латвії є закон, який регулює діяльність соціальних підприємств, і він не передбачає масштабування проектів. Оскільки Латвія дуже централізована країна на столиці, потрібно вирішувати проблеми маленьких міст і сіл. І ці проблеми на першому місці.
Але, незважаючи на це, є компанія OWA Fashion, яка продає свій продукт і за кордон. Засновниця Наталя Єрмолаєва має тяжку хворобу суглобів і вона співпрацює з художниками з обмеженими можливостями. Вони створюють одяг з принтами цих художників і продають в інтернеті, доводячи, що проблеми зі здоров'ям не є бар'єром для повноцінного життя та власного бізнесу.
Також є підприємство "Барболета", яке надає послуги та методику, а не продукт. Педагог розробила методику допомоги дітям з труднощами в навчанні, їх ще називають гіперактивними, суть якої в тому, що діти навчаються в русі. Також вона розробила тренажер, який допомагає в цьому. Зараз Байба Бломніцеце йде зі своєю організацією в сторону франшизи.
Якщо ви починаєте займатися соціальним підприємством, у вас обов'язково запам’ятається такий момент: "виявляється у того, що я роблю, може бути позитивний соціальний вплив, крім прибутковості". І тут важливий фактор, що "краще не один раз спалахнути і перегоріти своєю ідеєю, а зробити все для того, щоб горіти довго, рівномірно і приносити тепло великій кількості людей" - каже Марія Повілайте.