Співпраця соціального бізнесу та держави – найгарячіша тема, яка порушувалась учасниками регіональних обговорень Зеленої книги із соціального підприємництва. Упродовж вересня – листопада 2019 року в Полтаві, Харкові та Івано-Франківську відбулися презентації-дискусії Зеленої книги із соціального підприємництва.
Усі міста об’єднало прагнення отримати від законодавчої і виконавчої влади в Україні офіційне визнання соціального підприємництва, нормативне означення, критерії і місце в структурі економіки. Однак у кожному місті були акценти і «гарячі точки» дискусії.
Заходи проводилися для того, щоб зацікавлені сторони: громадські та благодійні організації, представники бізнесу та органів місцевого самоврядування, - глибше занурились у зміст Зеленої книги із соціального підприємництва, запропонували проблемні запитання і пошукали на них відповіді. Результатом обговорень стануть рекомендації для української влади щодо покращення умов розбудови соціального підприємництва.
Ознайомитись із Зеленою книгою соціального підприємництва: http://bit.ly/2UdNLBH.
Полтава, Харків, Івано-Франківськ: інтереси перетинаються в точці державної підтримки
Соціальне підприємництво як інструмент втілення своєї соціальної місії в усіх трьох містах бачать громадські об’єднання, що опікуються людьми з особливими потребами. Вони прагнуть виводити з дому і центрів денного перебування людей з інвалідністю і тих, хто потрапив у складні життєві ситуації, якщо вони частково працездатні. Вони вимагають створення ринку праці для своєї цільової аудиторії, соціального замовлення на продукцію та послуги від соціальних підприємств. Також учасники трьох регіональних дискусій Зеленої книги хочуть поглибити тему форм і типів підтримки, яку можуть отримати соціальні підприємці від держави і місцевої влади.
Оскільки соціальне підприємництво в Україні наразі не має юридичного визначення і усталених практик, під час дискусій у Полтаві, Харкові та Івано-Франківську цікавились актуальними моделями соціального підприємництва та організаційно-правовими формами, в яких воно може ефективно працювати.
Найбільший виклик для соціальних підприємців – визначити і втримати баланс між соціальною місією та бізнесовою успішністю соціального підприємства. Тож значна частина презентацій та обговорень Зеленої книги в усіх містах присвячувалися питанням генератора прибутку, надання соціально значимих послуг і виробництву соціально значимих товарів. Традиційно суперечки точаться довкола того, чи варто соціальному підприємству акцентувати на своїй соціальній місії в зовнішніх комунікаціях. Чи не відлякає, скажімо, клієнта те, що харчовий продукт, одяг або меблі виготовили люди із захворюваннями і особливостями ментального розвитку; ті, які жили на вулиці або в місцях позбавлення волі. Для бізнесів, які орієнтуються на лояльну до своєї соціальної місії цільову аудиторію, комунікація соціальної місії стає генератором прибутку. Але більшість соціальних підприємців нині бачать більше мінусів, ніж плюсів, у трансляції цієї тематики. Суспільство наразі не готове інвестувати у рівні можливості.
Чим відрізнялися дискусії на сході і на заході
У Харкові учасники обговорення сконцентруватися на бізнесових практиках соціального підприємництва: бажали дізнатися про зарубіжну законодавчу і нормативну базу регулювання соціального підприємництва; почути більше аргументів щодо переваг та ризиків у роботі соціального підприємництва в порівнянні з класичним бізнесом. Також у фокусі зацікавлення був аналіз невдач в історії запуску і функціонування як вітчизняних, так і зарубіжних соціальних бізнесів. Харків’яни цікавилися соціологічними даними, які допомогли б зрозуміти, наскільки українці розуміють суть соціального підприємнитцва і готові ставати його стейкхолдерами. На сході також вважають, що дискусію довкола Зеленої книги варто виводити на міжнародний рівень: перекласти допрацьоване видання російською та англійською мовами та долучити зарубіжних практиків і експертів до розмови.
В Івано-Франківську наголошували на тому, що українське соціальне підприємництво має більше перемог, ніж про це нині говорять. Відчувати себе частиною спільноти успішних людей – важливий стимул для соціальних підприємців і тих, хто прагне ними стати. Тож серед рекомендацій звучало масштабування публічності Зеленої книги для цільової аудиторії і активне залучення парламенту, уряду і органів місцевого самоврядування до розробки нормативно-правової бази соціального підприємництва. Щоб у законодавсті і з’явилися визначення, критерії і місце в структурі економіки, а також регулювання характеру й обсягів державної підтримки.
Зелена книга соціального підприємництва: наступні кроки
Зелена книга соціального підприємництва в Україні – аналітичний матеріал, який розроблений Інститутом інклюзивного розвитку за підтримки і на замовлення Українського форуму благодійників в межах проекту «Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою «знизу» за фінансової підтримки Європейського Союзу. Регіональні партнери презентацій-дискусій Зеленої книги соціального підприємництва: БО "Світо надії", ГС "Об'єднання соціальних підприємств України", ГО "Фонд професійного розвитку Харкова", платформа «Тепле місто».
Зелена книга – аналітичний підсумок питань: що варто розуміти під соціальним підприємництвом, його суспільним впливом, «червоними лініями» у відносинах з інститутами влади та розширення суспільного розуміння про міру регулювання цього сектору в зарубіжних країнах, ЄС зокрема.
«Висловлені учасниками обговорення рекомендації обов’язково будуть враховані під час доопрацювання Зеленої книги соціального підприємництва в Україні, - підсумував Дмитро Гаврилюк, координатор міжнародного партнерського проекту "Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою "знизу", в межах якого Зелена книга була підготовлена і оприлюднена. - Незважаючи на "нормативну паузу" у визнанні соціального підприємництва, цим бізнесом із неймовірною громадянською і соціальною місією варто займатись. І допомогти в цьому можуть доступні широкому загалу інструменти просвітництва та експертної консультації. Всі вони доступні на порталі socialbusiness.in.ua у рубриках «База знань» та «Онлайн-консультація».
Фінальна презентація-дискусія Зеленої книги відбудеться в Києві 9 грудня 2019 року. Запрошуємо до участі стейкхолдерів соціального підприємництва, а також журналістів і аналітиків.